Det er skummelt å skulle endre på noe som fungerer fint. Mennesker frykter det ukjente, det ligger i vår natur. Men noen ganger kan det lønne seg med endringer. Noen ganger bør man våge å klatre over gjerdet for å sjekke om gresset er grønnere på den andre siden. Det gjorde jeg.

Jeg mener ikke at store forandringer er nødvendige, eller at gjerdet trenger å være så høyt. Selv misliker jeg egentlig forandringer, skyr dem ærlig talt som pesten. Men det er noe pirrende med dem allikevel. At noe kan endre seg, kanskje til og med forbedre seg. Så jeg gikk fra en helt grei BPA-leverandør over til Prima Assistanse. Hvorfor? Tanken på å kunne forholde seg til færre mennesker var svært fristende.

Hvis du er i samme situasjon som meg kjenner du kanskje til det å skulle forholde seg til nye mennesker hele tiden. Forklare situasjonen din, forklare behovene dine, fortelle ønskene dine, gang på gang på gang på gang. Dette slipper jeg i Prima. Jeg har noen få personer som kjenner meg, som vet hva behovene mine er og som vet om mine ønsker med BPA. Dette er mulig fordi Prima Assistanse har lokalkontor der jeg bor, et kontor jeg kan dra til og treffe de personene som bistår til at jeg kan bli en super arbeidsleder for mine assistenter.

Selvfølgelig kan det virke skremmende å ha BPA–leverandøren så tett innpå seg, man er redd for å gjøre feil og man frykter at de kan bli for innpåslitne. Særlig det siste er jeg redd for. Jeg hater at noen kommer springende etter meg med informasjon og råd jeg føler jeg ikke har bruk for. Jeg trenger å gjøre ting på min måte, i mitt tempo, prøve og feile. Dette gir Prima Assistanse rom for. Siden personene i Prima kjenner meg og mine ønsker vet de at jeg trenger rom. De gir meg informasjonen jeg trenger når jeg faktisk trenger den, og behøver jeg råd er det bare en telefon eller mail unna.

Sannheten er at jeg egentlig har endret minimalt på BPA-ordningen min etter at jeg skiftet til Prima. Har de samme assistentene, assistentene har den samme lønnen og den samme arbeidsplanen. Jeg har de samme rutinene og pliktene som arbeidsleder. Men de digitale arbeidsplanene og timelistene er mer brukervennlige og det administrative arbeidet går mye lettere. Følelsen av å bli ivaretatt er også noe jeg foretrekker særskilt godt fremfor å bli behandlet som en av mange brukere. Og selv om jeg liker å gjøre ting på egenhånd er det godt å vite at jeg har Prima i ryggen til enhver tid. Alle trenger råd og veiledning i en så ansvarsfull rolle som arbeidsleder.

Gresset er kanskje ikke grønnere på den andre siden av gjerdet. Men det trenger heller ikke å være brunere. Sånn formelt sett er det heller ikke vanskelig å skifte leverandør, det er bare å sende en henvendelse til kommunen. Prima Assistanse er en BPA–leverandør som er opptatt av å gi meg og deg frihet til å leve. Så da er mitt spørsmål til deg: Tør du å klatre over gjerdet for å sjekke det ut?

Sofie Paulsen, arbeidsleder i Prima Assistanse.